مراقبت های بارداری

مراقبت های دوران بارداری

دوران بارداری یکی از مهمترین دوره ها برای مادران و نوزاد می باشد که سلامتی نوزاد و مادر در این دوران بسیار حائز اهمیت است و مادران جوان باید سعی نمایند تا چکاپ های دوره ای و مراجعه به متخصص زنان و زایمان در این دوران را فراموش نکنند.

خونریزی در دوران بارداری

خونریزی در دوران بارداری به طور معمول به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. طبیعتا زمانی که فردی در سه ماهه اول بارداری دچار خونریزی می شود، دلیل آن کندگی جفت جنین، جمع شدن خون می باشد و گاهی این حالت می تواند منجر به سقط جنین شود. لازم است بدانید که گاهی اوقات با مصرف داروها و استراحت می توان سعی نمود تا بارداری حفظ شود و سقط صورت نگیرد.

از دیگر دلایل خونریزی در دوران بارداری می توان به موارد همچون ذیل اشاره نمود که عبارت است از: بارداری خارج از رحم، بیماری های دهانه رحم، عفونت رحم، لانه گزینی و … اتفاق افتد.

رنگ کردن مو در دوران بارداری

تمایل به زیبایی یک امر طبیعی است و اکثریت افراد دوست دارند برای زیبایی بیشتر اقدام به رنگ کردن موهای خود بپردازند. اما بسیاری از زنان باردار از اینکه در این دوران اقدام به رنگ کردن موهای خود نمایند واهمه دارند و تصور می کنند که انجام آن ممکن است برای نوزاد آن ها خطرناک باشد، در صورتی که باید گفت انجام این کار برای نوزاد و خود آن ها هیچ گونه خطری را ندارد، اما بهتر است در سه ماهه اول بارداری و دو هفته آخر این دوران از رنگ کردن موهای خود بپرهیزند. به دلیل آنکه در سه ماهه اول و دو هفته اخیر دوران بارداری زمان تشکیل و تکمیل ارگان های جنین است لذا بهتر است که صورت نگیرد.

واکسیناسیون در دوران بارداری

واکسن های که فرد در دروان بارداری دریافت می کند، نقش بسزایی در سلامت فرد و نوزاد خواهد داشت. بهترین زمان انجام واکسیناسیون قبل از دوران بارداری است زیرا برخی از واکسن ها را در دوران بارداری نمی توان استفاده کرد.
جالب است بدانید که واکسن هایی در دوران بارداری نبایست تزریق شوند که این نوع واکسن ها عبارت است از: واکسن هپاتیت آ، سرخک، سرخچه، آبله مرغان و واکسن فلج اطفال می باشد.

اما واکسن هایی که در دوران بارداری می توان استفاده کرد و هیچ گونه خطری برای فرد و نوزاد آن نخواهد داشت، عبارت است از: دیفتری، هپاتیت بی و واکسن آنفولانزا می باشد. تمامی زنان باردار باید توجه کنند، در صورتی که واکسیناسیون شما کامل نشده است حتما در دوره بارداری مخصوصا در سه ماهه دوم و سوم واکسیناسیون خود را کامل نمایید.

تغذیه صحیح در دوران بارداری

به طور معمول بسیاری از افراد تصور می کنند که یک فرد باردار بایستی دو برابر یک فرد نرمال غذا میل نمایید. واقعیت اینکه چنین تصوری اشتباه است و آنچه در تغذیه یک خانم باردار مهم است، استفاده از یک تعذیه سالم می باشد. تغذیه یک فرد باردار باید حاوی مواد غذایی همانند ذیل باشد که در ادامه به شرح آن ها می پردازیم.

استفاده از مواد غذایی حاوی اسید فولیک مانند: اسفناج، کلم بروکلی، زرده تخم مرغ، موز و گوجه فرنگی، مواد غذایی حاوی آهن مثل گوشت و حبوبات، مواد غذایی ید و مواد غذایی حاوی کلسیم مثل شیر و لبنیات می باشد.

محدودیت ورزش در دوران بارداری

اغلب دیده شده که خانم ها در دوران بارداری از داشتن تحرک و انجام فعالیت های ورزشی اجتناب می کنند. در واقع باید بدانید که زنان در دوران بارداری باید فعالیت ورزشی داشته باشد و ورزش های مخصوص دوران بارداری را انجام دهند و از بی تحرکی اجتناب ورزند.

استفاده از تلفن همراه در دوران بارداری

طبق تحقیقات انجام شده، هنوز ممنوعیتی از موبایل در دوران بارداری یافت نشده است. اما به منظور پیشگیری از بروز مشکلات برای نوزاد بهتر است که موارد احتیاط رعایت شود و مدام از تلفن های همراه استفاده نکنید.

آلرژی در دوران بارداری

برخی از زنان در دوران بارداری ممکن است به موادی حساسیت داشته باشند که این امر می تواند موجب بروز آلرژی در آن ها شود که بهترین راه برای آن یافتن موادی است که به آن حساسیت دارید و دوری کردن از آن مواد است. همچنین به منظور مقابله با آلرژی می توانید استراحت نمایید، از سرم شستشو نمکی استفاده کرده و مرتب استحمام کنید.

تمامی حقوق محفوظ است-پوشاک بارداری نیکول
محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.